DEN STORA SKATTJAKTEN

Ett fantasyäventyr där du är hjälten!

 

 

 

Skicklighet

Slå 1 tärning och lägg 6 till resultatet.

 

Uthållighet

Slå 2 tärning och lägg 12 till resultatet.

 

Tur

Slå 1 tärning och lägg 6 till resultatet.

 

Magi

Slå 1 tärning och lägg 6 till resultatet. Detta är antalet besvärjelser som du behärskar från början.

 

Besvärjelser (att välja mellan)

Iakttagelse

Tämja djur

 

Utrustning (max 10 saker)

Svärd

Elddon

Kokkärl

Vattenflaska

 

Guld (max 100)

 

1

Du befinner dig djupt inne i Svartavinbärsskogen. Där har du just intagit en näringsrik kvällsmat av bär och källvatten och du börjar fundera på vart du ska ta vägen inför natten. Då kommer det fram en Indiana Jones-gubbe av LEGO. Han är ungefär hälften så lång som du och ropar medan han piskar sina LEGO-igelkottar som går i band framför honom.

Vill du hejda honom och försöka prata med honom (gå till 17), vill du dra dig in i buskarna och låta honom gå förbi (gå till 11) eller vill du dra ditt svärd och anfalla honom (gå till 5).

 

 

2

Om du har TUR lyckas du springa ikapp Indiana Jones och hans springande igelkottar (gå till 4). Har du otur (eller i detta fallet tur) lyckas du inte komma ifatt utan blir stående på stigen och börjar läsa kartan (gå till 10).

 

 

3

Ditt stora äventyr, som inte ens hann börja, tar slut här.

 

 

4

Indiana Jones-gubben av LEGO vrider sitt huvud rakt bakåt, tar kartan, tackar dig och likviderar dig. Härmed tar ditt äventyr slut.

 

 

5

Just som du har dragit ditt svärd hör du ett frustande bakom Indiana Jones-gubben och fram ur buskagen rusar en storvuxen jaktälg. Indiana Jones-gubben hoppar upp på älgens rygg och måttar med en lans mot dig. Du måste strida mot båda samtidigt. Varannan stridsrunda utförs mot älgen och varannan mot Indiana Jones-gubben.

 

INDIANA JONES-GUBBEN KARL XII JAKTÄLG

Skicklighet: 7   Skicklighet: 8

Uthållighet: 12   Uthållighet: 5

 

Dödar du älgen tappar Indiana Jones-gubben 2 SKICKLIGHET på grund av att han inte längre kan använda sin lans.

Dödar du Indiana Jones-gubben, gå till 18. Dödar du båda, gå till 20. Dör du, gå till 3.

 

 

6

Indiana Jones-gubben förvandlar sig till GULDLOCK och säger med vänlig stämma: "Jag vill ha något att äta". Du måste fixa något åt henne snabbt, vad gör du? Går på älgjakt (gå till 8), har du ägg som du vill erbjuda henne (gå till 13), vill du försöka koka gröt åt henne (gå till 14).

 

 

7

Ditt stora äventyr har just börjat, liksom natten. Skattkartan ger ifrån sig en varm glöd och du ser att ett kors är inritat i skogen öster om dig. Du bestämmer dig för att genast börja leta efter skatten och beger dig in i mörkret. Gå till 32.

 

 

8

Du drar ditt svärd och börjar bröla som en brunstig älg för att locka till dig ditt byte. GULDLOCK förvandlar sig snabbt tillbaka till Indiana Jones-gubbe (gå till 5).

 

 

10

Du läser kartan och förstår att det handlar om en skatt. Du bestämmer dig på stående fot att genast sätta av för att leta efter den (gå till 7).

 

 

11

Du gömmer dig så gott du kan och hoppas att Indiana Jones-gubben inte ska se dig. Hans svarta ögon stirrar rakt framåt och han märker dig inte. Igelkottarna springer förbi alldeles intill dig och en kissar till och med på dig, men fortsätter sedan. Du går fram igen från ditt gömställe och ser att det ligger något på marken. Du böjer dig ner och ser att det är en SKATTKARTA. Vill du titta på den (gå till 10) eller vill du springa efter Indiana Jones-gubben och ge tillbaka skattkartan som han uppenbarligen tappat (gå till 2).

 

 

12

INGEN RÖR MINA IGELKOTTAR! utropar Indiana Jones-gubben. Du hamnar i strid (gå till 5).

 

 

13

Du har fuskat, det finns inga ägg i denna berättelse. Ditt liv och äventyr slutar här.

 

 

14

Du plockar ihop en hög med torra grenar och tar fram ditt elddon. Brasan flammar tar sig bra och snart kan du börja koka gröten. Vad stoppar du i grytan?

Granbarr, vatten och barksmulor (gå till 19).

Björnbär, vatten och grus (gå till 24).

Myror, björnbär och vatten (gå till 22).

 

 

15

När du skär upp magen märker du att det rör sig. Plötsligt hoppar det ut 23 ÄLGKALVAR ur den döda stridsälgen. Du måste strida mot dem (gå till 16).

 

 

16

Strid mot älgkalvarna som om de vore en motståndare.

 

STRIDSÄLGENS KALVAR (23 ST)

Skicklighet: 16 Uthållighet: 23

 

Dör du, gå till 3. Lyckas du döda alla älgarna: gå till 20 om du vill skära upp en av älgkalvarnas mage, annars gå till 23.

 

 

17

Du ropar "Hallå, stanna!", varpå Indiana Jones-gubben hejdar sig och vrider sitt gula huvud i riktning mot dig. Hans kolsvarta, vidöppna ögon skrämmer dig. Han frågar bryskt: "Vad vill du?".

Du begär med myndig stämma: "Jag vill ha dina igelkottar" (gå till 12).

Du frågar: "Vad gör du här?" (gå till 6).

Eller drar du ditt svärd och rusar mot honom (gå till 5).

 

 

18

Älgen springer iväg, gå till 23.

 

 

19

Du bjuder GULDLOCK på den syrligt doftande sörjan av granbarr, vatten och barksmulor. GULDLOCK säger: "Gröten är för lös". Hon förvandlar sig tillbaka till Indiana Jones-gubben och du drar ditt svärd (gå till 5).

 

 

20

Vill du skära upp magen på älgen (gå till 15), eller vill du strunta i den och bara leta igenom Indiana Jones-gubben (gå till 23).

 

 

21

Du kallar på igelkottarna, men de syns inte till. Just när du lyfter undan några grenar där du tyckte att de sprang in, känner du hur det isar i nacken. Du har blivit stucken av en LEGO-IGELKOTT (slå en tärning och dra bort lika många UTHÅLLIGHET som den visar). Du hamnar i strid med tio LEGO-IGELKOTTAR. Strid mot dem som om de vore en motståndare.

 

LEGO-IGELKOTTARNA

Skicklighet: 8 Uthållighet: 10

 

Dödar du dem, gå till 28.

 

 

22

Du bjuder GULDLOCK på den björnbärsfärgade gröten. Hon intar den med förtjusning och utbrister: "Den här gröten har ju en alldeles lagom konsistens för mig, inte för hård och inte för lös", och hon frågar sedan "Eftersom du gör en sådan bra gröt... Vill du gifta dig med mig?".

Om du svarar "Ja", gå till 27.

Svarar du "Nej", gå till 26.

 

 

23

Du letar igenom Lego-Indys kvarlevor och hittar 27 guldmynt av LEGO, en stel piska av plast (till synes obrukbar) och en skattkarta. LEGO-igelkottarna sprang sin väg medan du stred. Vill du kalla på igelkottarna (gå till 21) eller titta på kartan (gå till 10).

 

 

24

Du bjuder GULDLOCK på björnbärsfärgade grusgröten som nu har blivit riktigt varm och luktar gott.

"Den är för hård!", utropar GULDLOCK. Hon förvandlar sig tillbaka till Indiana Jones-gubben och du drar ditt svärd (gå till 5).

 

 

26

GULDLOCK förvandlar sig tillbaka till Indiana Jones-gubben (gå till 5).

 

 

27

GULDLOCK brister ut i ett stort leende och du börjar ana att du gått miste om ett stort äventyr men det är för sent. Du kommer att leva alldeles lagom lycklig med GULDLOCK i ert alldeles lagom stora slott med alldeles lagom stora portioner av alldeles lagom god gröt och alldeles lagom...

 

 

28

Du ser LEGO-igelkottar ligga upp och ned runt omkring dig efter striden.

Vill du titta på kartan, gå till 10.

Vill du undersöka LEGO-IGELKOTTARNA, gå till 40.

 

 

29

Du försöker följa en liten stig som fortsätter österut. Det är mörkt och du får treva dig fram där träden växer tätare och stjärnljuset inte når ner. Du börjar just fundera på att slå läger men oroas samtidigt över att någon annan ska hinna före dig till skatten. När du tagit dig ytterligare några hundra meter känner du lukten av rök och snart ser du även en glödande lägereld vid sidan av stigen. Vill du gå närmare lägerelden (gå till 41) eller vill du gå en omväg runt den (gå till 47).

Du kan också välja att använda besvärjelsen iakttagelse (om du har den), för att försöka ta reda på något mer om lägerplatsen (gå till 45).

 

 

30

Du börjar sjunga en orientalisk ormtjusarvisa, som lockar fram ett stort antal ormar ur buskarna. När du slutar sjunga, anfaller de LEGO-IGELKOTTARNA, som är svaga efter striden och dör. Du börjar sjunga igen, och kan ta dig oskadd bort från ormarna för att undersöka kartan närmare istället (gå till 10).

 

 

31

Har du en djurtämjarbesvärjelse och vill använda den, gå till 36.

Vill försöka tämja dem ändå, gå till 33.

 

 

32

"Du går långsamt", säger plötsligt en röst bredvid dig. Du vänder dig om och ser en man iklädd läderförkläde som håller ett glödgat järnstycke i en tång. Du förstår att det är en SMED. Vad gör du?

Du går iväg utan att svara (gå till 34).

Du svarar att du är trött och inte ser så bra i natten (gå till 38).

 

 

 

33

Du talar lugnande till LEGO-IGELKOTTARNA. De stirrar på dig, men verkar oroliga och du bestämmer dig för att sjunga en sång för dem. Vilken sång vill du sjunga?

Ormtjusarsången (gå till 30)

Igelkottaskinnet (gå till 39)

Allting är så mäktigt (gå till 35)

 

 

34

Du fortsätter din vandring mot skatten. Gå till 29.

 

 

35

Du börjar sjunga "Allting är så mäktigt", som igelkottarna brukar lyssna på hos Lord Business. De faller i trans och tindrar med ögonen. De kommer att följa dig vart du än går. Du bestämmer dig för att undersöka kartan närmare (gå till 10).

 

 

36

Besvärjelsen fungerar. Igelkottarna börjar nynna på "Allting är så mäktigt" och kommer att följa dig vart du än går. Du bestämmer dig för att undersöka kartan närmare (gå till 10).

 

37

Du tvekar med svärdet och ser för ditt inre hur stridsälgar hoppar fram ur igelkottarnas magar. När du till slut fattar mod och sticker svärdet i den första LEGO-IGELKOTTENS mage smälter LEGO-plasten ut över eggen. Ditt svärd har blivit sämre (minska SKICKLIGHET med 2). LEGO-IGELKOTTARNA skakar på sig och springer till skogs. Du bryr dig inte om dem länge utan går för att undersöka kartan (gå till 10).

 

 

38

SMEDEN bjuder in dig i sin smedja och säger att han kan förbättra din utrustning i utbyte mot 5 guldmynt (LEGO-mynt går också bra). Öka din SKICKLIGHET med 2 om du väljer (och kan) betala honom. Han bjuder dig även på torkad ekorre (ökar din UTHÅLLIGHET med 2 när du äter den. Du kan välja att spara den för att äta den senare). Gå till 34.

 

39

Igelkottaskinnet är som en mardröm för LEGO-IGELKOTTARNA, som tror att du tänker ta deras skinn och använda det för att laga byxor med. De är tacksamma för att du återuppplivade dem efter den första striden, men sången om igelkottaskinnet var för mycket för dem. De anfaller dig utan att du har en chans att försvara dig. Härmed tar ditt äventyr slut.

 

 

40

När du undersöker LEGO-IGELKOTTARNA vaknar de till liv.

Vill du försöka tämja dem (gå till 31) eller vill du skära upp magen på dem (gå till 37).

 

41

Du går fram mot lägerelden och ser flera kroppar ligga intill den. De verkar sova och det luktar fågel-as. Vill du leta efter något värdefullt (gå till 49) eller vill du gå till angrepp mot de sovande varelserna (gå till 52).

 

 

45

Så tyst du kan uttalar du besvärjelsen IAKTTAGELSE. För ditt inre ser du lägerplatsen som om det vore dagsljus och du rör dig som en osynlig iakttagare bland dess mesar och du hatar dem som den där kolan som var för gammal. Detta är ett dåligt ställe med ondska och elände och du bestämmer dig för att gå vidare (gå till 47).

 

 

47

Du tar en omväg in i den täta snårskogen på höger sida av stigen för att försöka undgå upptäckt. Lägereldens sken lyser svagt genom grenverket men gamla trädgrenar brister under dina fötter. Det finns risk att lägerplatsens vakter hör dig. Slå för TUR. Om du lyckas, gå till 42, har du otur till 52. Du kan även välja att läsa en SMYGA-besvärjelse (gå till 44).

 

 

49

Du smyger runt i lägret och hittar 5 guldmynt, 1 näve fågelfrö och en säck vita fjädrar. Du får välja en av dessa tre saker (fågelfrö ger dig +5 i UTHÅLLIGHET när du äter dem). När du försöker smyga dig bort från lägret ser du hur ett par av varelserna vaknar. Du är upptäckt. Gå till 52.

 

 

52

Ett öronbedövande kackel utbryter. Varelserna är FÅGEL-AS som springer mot dig. Deras magar är öppna och fulla av skalbaggar och mask. Stanken de sprider omkring sig är vedervärdig och du har svårt att andas i deras närhet (dra av 2 SKICKLIGHET under denna strid). Slåss mot de femton FÅGEL-ASEN som om de vore en motståndare.

 

FÅGEL-AS

Skicklighet: 15 Uthållighet: 10

 

Överlever du striden, gå till 48. Dör du är du död.